sobota 16. ledna 2016

Waldorfská škola
- výhody a nevýhody

   Zdravím,
 když jsme měli ve škole zrovna tu nejnudnější hodinu ze všech (ekonomie), zamýšlela jsem se, o čem sem psát a napadla mě právě škola, do které teď chodím už dvanáctým rokem. Pro všechny, kdo tuto školu neznají a nikdy o ní neslyšeli, je to škola jako každá jiná s rozdílem jiného přístupu pedagogů. Spousty lidí si myslí, že "waldorf" je nějaká zvláštní škola s batikovanými záclonkami a dětmi, které se chovají jako vagabundi, ale takhle to opravdu není.:D
Teď, když už jsem vám to snad trošku alespoň ujasnila, bych se vrhla na výhody a nevýhody téhle školy.


Výhody:

1. Nezkouší se- ano opravdu, na téhle škole se nezkouší ať už jsi na základce nebo na střední.

2. Nezvoní- u nás ve škole hodina nezačíná ani nekončí zvoněním, řídí se prostě jenom podle hodin, což je někdy výhodou dřívějšího ukončení nebo zas přetahování. 

3. Dlouhé přestávky- Každá z našich přestávek kromě velké, je dlouhá 10 minut. Pro někoho je to třeba nevýhoda, protože chce být ze školy co nejdřív pryč, ale já mám ráda svačení skoro o všech přestávkách a ano, 5 minut mi nestačí :D

4. Začínáme déle- Náš celý vyučovací den začíná až 8:15. To je zrovna pro mě, když nemusím dojíždět  a do školy to mám 5 minut, obrovská výhoda.

5. Přístup učitelů- Přístup našich učitelů je mnohem méně nadřazený než u jiných škol. Takže se nebojíte přijít za nimi s jakýmkoliv problémem a společně se nějak domluvit, jak se to dál bude řešit.

6. Známky- Tenhle bod už se netýká tolik nás středoškoláků, ale myslím, že je to jednou ze zásadních výhod, když se toho tedy nezneužívá. Jde o to, že děti do 8.třídy nejsou známkované a dostávají pouze slovní vysvědčení, ve kterém je napsáno jejich chování za celý rok a hodnocení ze všech předmětů je popsáno slovně. Osobně jsi myslím, že je to opravdu dobrá věc, malé děti by se neměly stresovat něčím jako jsou známky.

7. Epocha- Tohle slovo spousty lidem asi nic neřekne. Jde o to, že máme každý měsíc první dvě hodiny jeden určitý předmět, který se tedy po měsíci střídá, např. celý prosinec začíná náš vyučující den matematikou a pak už se dál jede podle rozvrhu. Asi je to dost individuální, jestli je to výhoda nebo nevýhoda, ale pro mě je to výhoda.   

8. Kurzy- Kurzy jsou takovou uměleckou praktickou částí naší školy, která je už od základky. Pracujete např. se dřevem, z kterého děláte buď nějaký tvar nebo třeba zvíře, a to jenom pomocí sekery a dláta. Já osobně jsem nikdy nebyla nějaká umělkyně a tak jsem si při těchto kurzech vždycky navztekala. I tak to beru jako výhodu, protože bez toho bych nepoznala, co je to trpělivost. 

       

Nevýhody:

1. Zákaz mobilních telefonů!- Tak tohle nevýhoda mi vadí poslední dobou čím dál víc. Nejde jen o to, že nemůžete během vyučování mít mobil v ruce, to by se dalo ještě pochopit. My ho však nemůžeme mít ani zapnutý a neexistuje, že by jsme ho o přestávce směli vytáhnout z batohu. 

2. Nezvoní- Řadím to mezi výhody i mezi nevýhody, protože stejně tak jako někdy končíme dřív tak i přetahujeme, což opravdu není žádná bomba. 

3. Eurytmie- Jsem moc ráda, že tenhle předmět už od základní školy nemám. Jak už jste z názvu mohli pochopit, jde o něco s rytmikou a já dodnes nechápu, proč se něco takového vůbec dělá. Abych vám to alespoň trošku ujasnila, jde o tleskání, dupání a chození v různých tvarech do hudby (většinou to bývá hra na klavír). U toho musíte mít na sobě jakýsi "šaty" (i kluci) s dlouhým rukávem, které připomínají spíš noční košile a do dnes lituji všechny kluky, co si tímhle prošli. 

4. Rozšíření předmětů- Tohle je zas věc ze střední. Ve druháku si musíte určit, zda chcete na rozšíření humanitní ( zsv, pedagogika, psychologie)  nebo přírodní (chemie, matika, fyzika). Jako blbost mi ale přijde, že si ty předměty nemůžeme kombinovat. Takže kdybych např. chtěla mít rozšíření fyziky a zároveň psychologii, tak mám smůlu (jenom příklad, fyziku bych si nevzala i kdyby mě za to platili).

5. Závěrečná slavnost- Slavnost, která se koná každý rok v červnu. Na téhle slavnosti se sejdou všechny třídy, jak ze střední tak ze základky a každá třída má přichystaný nějaký krátký program (zpěv, divadlo,..). Kdyby to bylo místo školy, dobře asi bych to měla třeba i ráda, ale oni to dají samozřejmě až po škole, kdy už se chcete konečně vypnout a zapomenout, že něco jako škola existuje. 

6. Jste waldorf = jste divnej- Tahle věc mě dřív vadila strašně moc. Hlavně je to kvůli tomu, že naše škola je v docela malém městě a začala se to rozdělovat na lidi z "normálních škol" a lidí z waldorfu. Lidi z waldorfu jsou prý prostě divný. Já si myslím, že je to hodně předsudkový fakt. U nás ve škole jsem nikdy nezažila šikanu. Zatím co v ostatních "normálních" školách se posmívali skoro za všechno, a měli nějaký nutkání se posmívat i nám. My ho nikdy neměli. 

8. Kurzy- Myslím, že kurzy patří jak do výhod tak i sem do nevýhod. Jak už jsem psala je to dobré na vyzkoušení něčeho nového. Nevýhodu to má v tom, že musíte být kvůli tomu třeba i do půl páté ve škole. Což si pověsme na rovinu, je docela krutý. Další nevýhodu to má, že kurzy jsou určeny třeba na dobu 2 měsíců, ale když to nestihnete, tak tam musíte chodit třeba o další 3 měsíce déle, dokud to prostě nedoděláte. Já to snad ještě nikdy nestihla do termínu. 

Já doufám, 
že se vám to alespoň trochu líbilo a dozvěděli se o waldorfské škole něco víc. Snad jsem vám udělala alespoň trošku nějakou představu. Ještě bych dodala, že to je pouze můj pohled na tuto školu a rozhodně to tak nemusí být všude. 
Moc vám děkuji za přečtení!
Terez


Hi,
today I am writing about a Waldorf schools. I go to the Waldorf school for twelve years. This is for people whose do not know what is Waldorf school. The Waldorf schools has only one difference- pedagogues have a different learn styles. Many people think that Waldorf's students are idiots, but it is not true.
I hope, that you already know and we can start.

Advantages:

1. There are not verbal tests- It's true, there is not verbal test for primary school and for high school. 

2. There are not school's bells- Waldorf schools do not started and finished with school's bells. The only thing what controls ours school is clock. It is advantages, because sometimes we finished sooner. 

3. Long breaks: Every of our breaks have 10 minutes besides main break, but many people want finish sooner. For they this is disadvantage.

4. Waldorf school begin later: Our school's day starts at 8:15. It is super! I live near at the school.

5. Access teachers: Teachers are not superiors. They always help us when we have some problem.

6. Grades: This is not valid for students of high school, but I think than it is very important. The children into 8.class are not evaluated by grades. They receive only verbal certificate at the end of the school year. In the certificate is described student's behavior. 

7. Epoch: Many people don't know what is epoch. The epoch means than one subject we have whole month and when the month ends the subject is changed. I like this system.

8. Courses: Waldorf school have only artistic courses. For examply we work with wood. We make   shapes like animals or our imagination from wood. It is very interesting. I am not artictic, but I learn to patience.

Disadventages:


1. The ban mobil phone: This thing I hate! Why? We can not use mobil phone. We can not use mobil phone on our free time at school. If you use your phone and teachers see you they take your phone. You can take your phone in the school office after teaching at 16 o'clock.



2. There is not school's bells: This is also disadentages, because we often finish school later than we should.



3. Eurythmy: Eurythmy is only at primary waldorf schools. This is one of special subjects at school. I will not lie I don't like this subject. In this subject is main rhythm and movement and I really don't knew why this subjact exist. We must in this subject clap, stomp and walk to the beat. It is scary!



4. Extancions of school subjects:  I hate this thing. The point is that you can choose between natural science and humanitic science. In natural science are chemistry, biology, math, physical and in humanic science are psychology, pedagogy, social science. You choose what you want, but you can not choose for example math and psychology because these subjects are in diffrent science. I think that this system is wrong because you can not choose what you really want.



5. Final celebration: The celebration takes place in the Cultural house. There are all classes (primary and high school) and each class has prepared a presentation. We can sing, play act, recite... The problem is that the celebratin is after school, when we have free time. I have sometimes plan after school, but I haven't luck. This celebration is compulsory. This celebration takes place every year on June. 


6. I go to the Waldorf School = I am weird: When I was little girl this thing afflict me. Others children laugh me because I went to the Waldorf school. I live in little town and there are 3 schools. The most of people of town go to the others schools. Waldorf school is for them weird because the Waldorf school is diffrent. I think that is it so much exaggerative. Not one of people who laugh were never at our school. 

7. Courses: The disadventage is in long time. When we finish school at 14:00 o'clock we must go to the courses that last until 16:30 o'clock. This is really annoyance! Next disadventage is that we have time for two months but if we don't have work finish, we must complete on our free time. I have never complete by the deadline.       
                                                               
I hope,
that you enjoyed and you learned something about Waldorf school.
Thank you for your time!
Terez






Žádné komentáře:

Okomentovat